Jak daleko můžete skutečně ujet s „prázdnou“ nádrží?

Když palivoměr zasáhne „E“ a rozsvítí se varovná kontrolka, mnoho řidičů vstupuje do psychologické hry na kuře se svými palivovými nádržemi. Konvenční moudrost naznačuje, že byste měli naplnit ihned (nebo ideálně dlouho předtím), ale to není vždy možné. Dobrou zprávou, jak mnoho řidičů z minulých zkušeností ví, je, že většina vozidel může po dosažení tohoto bodu pokračovat v jízdě určitou vzdálenost. Přesná vzdálenost se však výrazně liší v závislosti na mnoha faktorech a přílišné zatlačení štěstí může vést k nákladným následkům. Pojďme tedy prozkoumat, jak daleko může vaše auto skutečně jet s „prázdnou“ nádrží.

Pochopení rezervy paliva

Je důležité pochopit, že když váš palivoměr ukazuje „E“, ve skutečnosti nenarážíte na skutečné dno nádrže. Místo toho „E“ označuje bod, ve kterém byla vaše hlavní zásoba paliva vyčerpána. Většina moderních vozidel je navržena s rezervou paliva, což je další množství paliva, které zůstane k dispozici poté, co váš měřidlo ukáže, že je prázdný. Tato rezerva obvykle pojme přibližně 10 % až 15 % celkové kapacity nádrže, v závislosti na značce a modelu vozidla. V průměru se do palivové nádrže automobilu vejde 12 až 16 galonů paliva – ale větší modely, jako jsou nákladní automobily a SUV, přirozeně pojmou více. 

Výrobci zařazují tento nárazník z praktických důvodů. Nejzřejměji to pomáhá zabránit řidičům, aby jeli úplně nasucho, i když trefili prázdnou značku. Dojde-li palivo, nejen že zůstanete ve štychu, ale také by to mohlo mít vážnější následky, jako je kolize. V některých případech rezerva také pomáhá chránit palivové čerpadlo vozidla , které se může spoléhat na palivo pro chlazení a mazání (a výměna palivového čerpadla může stát asi 1 000 až 2 000 USD). Rezerva může také pomoci s odchylkami v přesnosti palivoměru a pohybu paliva za jízdy — palivoměry nejsou zdaleka přesné, ale mají tendenci se na konzervativní straně mýlit.

Celkově je to rezerva paliva, která primárně vysvětluje, proč některá vozidla mohou cestovat překvapivě daleko poté, co měřidlo ukazuje „prázdné“, zatímco jiná ve srovnání s tím jako by prskály téměř okamžitě.

Proměnné, které ovlivňují, jak daleko můžete řídit pod „E“

Několik klíčových faktorů určuje, jak daleko můžete ujet po stisknutí „E“, včetně typu vozidla a velikosti nádrže. Větší vozidla mají obvykle větší zásoby paliva. Plnohodnotné SUV může mít v rezervě 2 až 3 galony, zatímco kompaktní vůz může mít pouze 1 až 1,5 galonu.

Pak jsou tu faktory, které obecně ovlivňují spotřebu paliva – a když jedete naprázdno, mohou být ještě důležitější. Například jízda po dálnici ustálenou rychlostí obvykle přináší lepší spotřebu paliva než městská doprava. Totéž platí pro váš styl jízdy: Agresivní zrychlování, vysoké rychlosti a časté brzdění snižují spotřebu paliva, zatímco jemné zrychlování a udržování stabilní rychlosti může prodloužit váš zbývající dojezd. Roli může hrát řada dalších faktorů , včetně hmotnosti vašeho vozu, jeho údržby, používání tempomatu a přítomnosti (nebo ne) silného protivětru. 

Skutečná světová čísla

S ohledem na všechny tyto informace, jak daleko můžete očekávat, že urazíte, až se vaše nádrž vyprázdní? Naštěstí je k dispozici spousta reálných testů a dat z automobilového průmyslu, která na tuto otázku odpovídají. Tank on Empty je například crowdsourcovaná databáze o tom, jak daleko mohou auta zajet poté, co se rozsvítí kontrolka plynu. Při pohledu na data můžete získat představu o tom, co můžete očekávat od některých oblíbených značek a modelů: